תפקודים ניהוליים – הרצאה + סדנא

התפקודים הניהוליים

מה הם, וכיצד להתמודד עם הפרעה בתפקודים אלו 

 

מטרת ההרצאה:

  • הקניית ידע בסיסי על מהותם וחשיבותם של התפקודים הניהוליים.
  • הקשר בין הפרעת קשב וריכוז – ADHD לכשלים בתפקודים הניהוליים.
  • השפעת התפקודים הניהוליים על הצלחת הילד והבוגר מבחינה אקדמית, חברתית ותעסוקתית.
  • הבנה של הנושא וקבלת כלים להטמעה פיתוח מיומנויות
    אשר נדרשות לאנשים עם ADHD כדי להצליח ולשגשג עם הפרעת הקשב.

 

עם תום ההרצאה + הסדנא:

  • תכירו את תפקידם החשוב של התפקודים הניהוליים אשר אחראים על המיומנויות הנדרשות לנו כל כך הרבה דברים בחיי היום יום שלנו כמו:
    ניהול וויסות עצמי, ויהיו מסוגלים לקיים פעילויות כיתתיות המעודדות פיתוח וחיזוק של התפקודים הניהוליים בקרב תלמידיהם.

 

תוכן ההרצאה

הנושא מועבר בשני מפגשים של כשעה וחצי כל אחד, כאשר:

  • המפגש הראשון הוא בעיקרו תיאורטי, והוא שם דגש על הקניית הידע וההבנה הבסיסיים ביותר הנדרשים להכרת הנושא.
  • המפגש השני כולל סדנת היכרות והתנסות מעשית (בצורת סדנה/סימולציה) עם משחקים ופעילויות שאותן אני ממליצה להעביר בכתה לתלמידים. כולל דיון מסכם ודרכים להטמעת המיומנויות בכתה.

 

 מפגש I

  • א. מה הם התפקודים ניהוליים
    • מדוע הם כל כך חשובים
    • על אילו פעילויות בחיים הם משפיעים
    • מה הם עוזרים לנו לעשות בבי"ס ובחיינו
    • איך הם מתפתחים
  • ב. הסוגים השונים של תפקודים ניהוליים:
    • ניהול וויסות עצמי
    • זיכרון עבודה
    • תכנון וארגון
    • מטה קוגניציה
    • תכנון זמן
    • אתחול פעילויות
  • ג. הפיזיולוגיה של התפקודים הניהוליים – איך הם ניתנים לאימון כמו שריר:
    • מיקומם של תפקודים אלה במוח האדם
    • הנוירופלסטיות של המוח
    • הערה: נושא זה מועבר בצורה מסקרנת וידידותית, ולא נכנסים למורכבות של הפיזיולוגיה של המוח.
  • ד. הקשר בין התפקודים הניהוליים להצלחת התלמיד בבי"ס
    • איך הטיפוח והחיזוק שלהם משפיע על הילד עצמו ועל סביבתו.
    • איך משפיעים התפקודים הניהוליים על היכולות של הילד להשיג מטרות ולהגיע להישגים.
       

מפגש II

  • א. איך ניתן לפתח את התפקודים הניהוליים ולשפר את יכולותיו של הילד בהצבת מטרות, השגת יעדים, כמו גם בתכנון, ניהול וארגון זמן המשימה, על ידי פעילות ומשחקים בכתה.
  • ב. הצגת הפעילויות והמשחקים המיודעים להעברה בכתות.
    הסבר על הקשר בין כל פעילות/משחק לבין היכולת הרלבנטית בתפקודים הניהוליים:

    • זיכרון עבודה.
    • מטה קוגניציה
    • ניהול וויסות עצמי – שיום רגשות
    • תכנון וארגון
  • ג. סדנה המשלבת התנסות במשחקים ובפעילויות תוך הקניית מושגים המגבירים את המודעות לתפקודים ניהוליים ברמה הכיתתית והאישית.

 

מידע נוסף

  • עם סיום ההרצאה יקבל כל מורה, חוברת ובה הסברים הכוללים כלים וטיפים משמעותיים להתמודדות עם הקשיים בכתה.
  • ניתן להמשיך את ההרצאה בסדרת הרצאות שיאפשרו העמקה בנושא. הסדרה כוללת, בין השאר, גם סדנה ואימון פרקטי למורים ולצוותי החינוך.

השירותים שלי

דילוג לתוכן