התפקודים הניהוליים
מה הם, וכיצד להתמודד עם הפרעה בתפקודים אלו
מטרת ההרצאה:
- הקניית ידע בסיסי על מהותם וחשיבותם של התפקודים הניהוליים.
- הקשר בין הפרעת קשב וריכוז – ADHD לכשלים בתפקודים הניהוליים.
- השפעת התפקודים הניהוליים על הצלחת הילד והבוגר מבחינה אקדמית, חברתית ותעסוקתית.
- הבנה של הנושא וקבלת כלים להטמעה פיתוח מיומנויות
אשר נדרשות לאנשים עם ADHD כדי להצליח ולשגשג עם הפרעת הקשב.
עם תום ההרצאה + הסדנא:
- תכירו את תפקידם החשוב של התפקודים הניהוליים אשר אחראים על המיומנויות הנדרשות לנו כל כך הרבה דברים בחיי היום יום שלנו כמו:
ניהול וויסות עצמי, ויהיו מסוגלים לקיים פעילויות כיתתיות המעודדות פיתוח וחיזוק של התפקודים הניהוליים בקרב תלמידיהם.
תוכן ההרצאה
הנושא מועבר בשני מפגשים של כשעה וחצי כל אחד, כאשר:
- המפגש הראשון הוא בעיקרו תיאורטי, והוא שם דגש על הקניית הידע וההבנה הבסיסיים ביותר הנדרשים להכרת הנושא.
- המפגש השני כולל סדנת היכרות והתנסות מעשית (בצורת סדנה/סימולציה) עם משחקים ופעילויות שאותן אני ממליצה להעביר בכתה לתלמידים. כולל דיון מסכם ודרכים להטמעת המיומנויות בכתה.
מפגש I
- א. מה הם התפקודים ניהוליים
- מדוע הם כל כך חשובים
- על אילו פעילויות בחיים הם משפיעים
- מה הם עוזרים לנו לעשות בבי"ס ובחיינו
- איך הם מתפתחים
- ב. הסוגים השונים של תפקודים ניהוליים:
- ניהול וויסות עצמי
- זיכרון עבודה
- תכנון וארגון
- מטה קוגניציה
- תכנון זמן
- אתחול פעילויות
- ג. הפיזיולוגיה של התפקודים הניהוליים – איך הם ניתנים לאימון כמו שריר:
- מיקומם של תפקודים אלה במוח האדם
- הנוירופלסטיות של המוח
- הערה: נושא זה מועבר בצורה מסקרנת וידידותית, ולא נכנסים למורכבות של הפיזיולוגיה של המוח.
- ד. הקשר בין התפקודים הניהוליים להצלחת התלמיד בבי"ס
- איך הטיפוח והחיזוק שלהם משפיע על הילד עצמו ועל סביבתו.
- איך משפיעים התפקודים הניהוליים על היכולות של הילד להשיג מטרות ולהגיע להישגים.
מפגש II
- א. איך ניתן לפתח את התפקודים הניהוליים ולשפר את יכולותיו של הילד בהצבת מטרות, השגת יעדים, כמו גם בתכנון, ניהול וארגון זמן המשימה, על ידי פעילות ומשחקים בכתה.
- ב. הצגת הפעילויות והמשחקים המיודעים להעברה בכתות.
הסבר על הקשר בין כל פעילות/משחק לבין היכולת הרלבנטית בתפקודים הניהוליים:- זיכרון עבודה.
- מטה קוגניציה
- ניהול וויסות עצמי – שיום רגשות
- תכנון וארגון
- ג. סדנה המשלבת התנסות במשחקים ובפעילויות תוך הקניית מושגים המגבירים את המודעות לתפקודים ניהוליים ברמה הכיתתית והאישית.
מידע נוסף
- עם סיום ההרצאה יקבל כל מורה, חוברת ובה הסברים הכוללים כלים וטיפים משמעותיים להתמודדות עם הקשיים בכתה.
- ניתן להמשיך את ההרצאה בסדרת הרצאות שיאפשרו העמקה בנושא. הסדרה כוללת, בין השאר, גם סדנה ואימון פרקטי למורים ולצוותי החינוך.