ילדים עם ADHD נוטים לשקר יותר ביחס לילדים אחרים.
כמובן שלא כולם עושים זאת,
יש כאלה שאפילו כנים באופן מיוחד
ויש כאלה שנוטים להגזים מאוד בדברים שהם אומרים או מספרים.
הגוזמה נובעת מהדרך בה הם חווים את המציאות, כיותר עוצמתית,
פעמים רבות הם ממש לא עושים את זה מתוך כוונה רעה, הם לא משקרים ולא מגזימים
מתוך התנהגות של מאבק או פגיעה.
זה חלק מהפרעת הקשב שלהם אשר גורם להם להגיב כך
ולמה זה קורה?
הם מרבים לשקר לגבי דברים לא גדולים ביומיום כמו, הכנת שיעורים,
עשיית מטלות וסתם לגבי עבודה שהם צריכים לעשות
רגע לפני שאנחנו כהורים כועסים, מתפרצים כדאי וחשוב לזכור כי לילד עם
ADHD יש הרבה קשיים ואתגרים עמם הוא מתמודד.
פעמים רבות השקר מגיע ממקום של מצוקה, הוא עושה את זה כדי להסוות קשיים שיש לו
הכי טוב והכי נכון זה ללמוד לזהות מתי הילד שלך משקר
חשוב לדבר עמו, לשאול אותו מה קרה,
ולומר לו שתנסי לפתור את הבעיה ביחד אתו.
הדרך שבה את כהורה מגיבה היא מאוד חשובה,
נכון שכהורה, מחנך, התנהגות של שקר פוגעת בנו,
- מעליבה, מכעיסה ומאכזבת. אבל…. אל תפגעי מהשקרים האלה.
הילד לא עושה זאת מתוך חוסר כבוד כלפיכם כהורים תלמדי לשים את זה בצד.
לנשום עמוק ולהתרכז במה הוביל לשקר יותר מאשר בשקר עצמו.
פה מתחבא הקושי האמיתי של הילד והסיבה לשקר שלו. - השקר בו משתמש הילד מאפשר לו שקט זמני, הוא מרחיק מעצמו את הלחץ וזה שווה לו אפילו אם הוא יודע שהוא יסתבך בהמשך
- תלמדי לזהות את הנקודות בהן הילד שלך הכי מתקשה
אם זה בסידור התיק, בסידור החדר בהכנת שיעורי בית ועוד
ואז, עזרי לו בזה. למשל, בהכנת רשימת סידור, מה עושים קודם - ע"י זיהוי של דפוסי התנהגות אשר חוזרים על עצמם אפשר ללמוד על הקשיים
וכשאני לומדת ומבינה מה מלחיץ אותו וגורם לו לשקר, אנסה בשיחה רגועה
להגיע אליו ולעזור לו.
אני זוכרת את עצמי כועסת ונעלבת כל פעם מחדש כשהבנתי
שהילד שלי שיקר לי.
מבחינתי זה היה ריסוק של כל החינוך והדרך בה הלכנו.
לקח לי זמן להבין למה זה קורה,
אחת החוויות שיותר זכורות לי זה הלחץ שלו כשהייתי כועסת על עצם השקר.
רק כשלמדתי, והצלחתי להבין את הסיבות לשקרים שלו,
וידעתי לעזור בזמן ולא לתת לו כל פעם להתמודד מחדש עם הקושי ושוב לשקר
(במקרה שלו זה היה התארגנות ואיסוף החומר לשיעורי הבית)
הרגשתי רווחה פנימית, שאני יכולה לעזור לו במקום להיות נגדו.
אפילו המבט שלו, זה שאמר לי תודה בעיניים רגישות על עצם זה שאני לא כועסת
חקוק בזיכרוני לעד.
תסתכלו עליו, תבינו את התנהגותו ותעזרו לו,
הוא לא עושה את בכוונה,
יש לו תפקודים – התפקודים הניהוליים שלו אשר אינם
מתפקדים באופן מיטבי ומקשים עליו
תהיו שם לעזור לו.